Bangalore.reismee.nl

Vakantie vieren!!!!!!!!

Ha die lieve mensen en speciaal Gerben en Tess die nu hoog in de lucht terug vliegen over India naar Europa en met wie Mariska zo'n onvergetelijke vakantie heeft gehad.

En hallo en welkom aan Dorothe en Cato die nu naar London Heathrow vliegen of daar net geland zijn op weg naar India! Als Dorothe haar plan lukt dan drinken ze vanavond nog een koffie met zijn viertjes,bij Starbucks op Heathrow.

De vakantie van Mariska, Gerben en Tess is voorbij, alles wat India zo speciaal maakt hebbenze genoten tot de laatste druppel. Verse kreeft eten op het strand bij het ondergaan van de zon, stoppen voor wilde olifanten en buffels, apenfamilies passeren die je allemaal aankijkenterwijl de babieshun duimpje in hun mond hebben, zo schattig dat je helemaalwegsmelt, zwerfhonden en zwerfkinderen die je voorbij rennen of je aankijken en vragen om een aalmoes, rijden op een angstwekkend hoge olifant, iets kleinere olifanten aaien, haaien zienop de vismarkt, zuurzak eten, tempels en paleizen bekijken, halve liters jasmijn en rozenolie kopen ipv de gebruikelijke 5 ml., boeken lezen van Krishnamurti en Sri Ravi Shankar, de ashram passeren van Amma en Ravi Shankar, in een gehuifde boot uren door het water glijden, zonder een ander geluid dan dat van de wildernis. De overvollesteden met de foeilelijke outskirts, demiljoenen gekleurde sari's, getoeter en kindergeschreeuw, deallesdoordringende stank van uitlaatgassen, vuilnis, mensenpoep en pies, jasmijn en bougainville,eeuwenoude bomen en victoriaanse gebouwen, deverminkten en verbranden, de acteurs, Bollywood, de kranten met de ironische stukjes over politici,debeeldschonegezichten die je passeren in de nacht.....

''Mam, vond je dit je leukste vakantie'', vroeg Tess, in een prachig oud paleis buiten Mysore, dat nu dienst doet als hotel, aan haar moeder die naast haar in het andere bed lag.'Nnnee'' klonk het vanachter een boek dat Mariska lag te lezen. ''Maar wel één van je leukste vakanties'' probeerde ze weer. Mariska keek even naar haar dochter voor ze antwoordde: 'jaa, samen met de vakanties in .. en ze noemde een aantal vakanties op. Niet toevallig allemaal rondreizen, dacht ze. Tess zette haar gemijmer over de vakantie, die nu bijna ten einde was hardop voort:''ik geloof dat dit mijn leukste vakantie was, maar het is moeilijk te zeggen'' Er viel een stilte en nu legde Mariska het boek opzij en keek haar dochter geinteresseerd aan.''Want', vervolgdeTess: ''er zaten ook de vreselijkste dingen tussen'. En ze somde op: ''geen echte winkels, en áls je dan een keer een mooie winkel ziet, dan hebben ze niks voor vrouwen, idiote hotels met oude rotzooi meubels van de rommelmarkt(zoals het antieke bed waarin ze lag, en waar honderd jaar geleden de prinsesjes van de maharadja vast ook gezellig tegen elkaar aan hebben gelegen) , Pepsi in plaats van Cola, (en een andere ramp: soms géén Redbull én ook geen Pepsi) en Kerala. Veel te ongerept en natuurlijk, niks voor Tess, dacht Mariska en zweefde terug naar de dagen in het heerlijke Kerala met zijn backwaters, waar ze zo stil urenlang in een houten boot doorheen gegondeld waren. En foto's hadden genomen van een heuse ijsvogel en een witte reiger, waar ze vogels slangen zagen vangen, en vrouwen touw zagen maken van kokosvezel. Tess was intussen aan een opsomming van haar favorieten begonnen: Bangalore, (waar Tess later tóch nog aan het haar beloofde Grote Winkelen zou kunnen beginnen, omdat haar moeder met hulp van de Planet Internet én een gedetailleerde stadsmap op de valreep haar belofte nog wist in te lossen,doordat ze na minitieuze studie van gids en kaart, de taxichauffeur exact de lokaties van Dé Winkels wist aan te wijzen. En dat precies op Tess haar verjaardag. 31 Mei dit jaar. In plaats van de 30 mei van andere jaren, omdat Tess had uitgerekend dat als ze tien over negen op 30 mei niet in útrecht, maar in Bangalóre was geboren,dan was ze op 31 mei geboren geweest. Tsja. En dus werd Tess haar verjaardag twee keer gevierd, de hollandse versie in de bergen in Ooty, tussen de theeplantages en met een vestje aan, want het was maar 16 graden. In het oostenrijks aandoende hotel keken Gerben en Mariska na het zingen van 'happy birhtday to you'' naar Tess , die punten zat te snijden van een voor de gelegenheid gebakken chocolade taart, punten die door haar moeder aan de prettig verraste hotelgasten werden uitgedeeld, want ze waren (op Tess na), al dik genoeg en Tess lustte ook maar een bescheiden stukje. ''En Mumbai, vervolgde Tess haar lijst van favorieten, (hier glimlachte haar moeder even terwijl ze dacht aan de vreselijk grappige aantekeningen van Tess, waarmee deze in Mumbai al haar Indiafrustraties in één klap van zich afgeschreven had en geeindigd was met een vrij apocalyptische omschrijving van de door haar bedachte oplossing voor de stad en haar 12 miljoen inwoners, waarvan meer dan 6 miljoen in de slums wonen).En Góa riep Tess. Dé favoriete provincie. Goa, of beter gezegd Palolem, de kustplaats waar ze zo heerlijk hadden uitgerust van de vermoeienissen van het begin van de vakantie. In november wilde Tess er met een vriendin naar toe, want dan begon het toeristenseizoen en werd het pas echt gezellig had ze begrepen in de strandbar waar ze per sé elke avond heenwilde en waar ze alvast een voorschotje op haar verjaardag nam door een T-shirt met het logo van de bar als verjaardagsgeschenk te krijgen van het personeel bij wieze zich mateloos populair had weten te maken in die paar dagen. De ultrahippe loungeachtige strandbar die werd aangeprezen in Lonely Planet en waar Gerben en Mariska hun late avond opofferden -maar wat dacht je wat ík allemaal van júllie moet verdragen, voor míj is het nog veel erger, en ja dat was natuurlijk ook weer waar, en dus zaten Gerben en Mariska daar elke avond in het discogeluid, tussen de blows draaiende rastahippies en de cocktails drinkende Europese en Australische jongeren. Ze maakten zo'n vermoeide en sjacherijnige indruk dat de jonge en hypermodernebediening bezorgd bleven informeren naar hun welzijn. Mariska grinnikte even toen ze terugdacht aan haar echtgenoot die ze herhaaldelijk tegen een van dejongens had horen zeggen: no,no, I like to sit here, quitely, I like to look at the sea, om vervolgens nogmaals te weigeren leuk mee te doen aan een kaart spel, een mindtwister of een andere doos waarmee de één na de ander aan kwam sjouwen om de gasten mee te vermaken. Tess vond al die weerstand asociaal, en opperde dat haar moeder en Gerben gewoon leuk moesten doen, praten mam, en lachen en schaak spelen, zoals iedereen in de bar zich uitstekend leek te vermaken, behalve zij, hoezeer ze het ook probeerden. Mariska had zich nog niet eerder zo verveeld gevoeld. En bejaard.Tegen de vijftig dacht ze spijtig. En ze riep iets tegen Tess over leeftijdsverschil en dat ze zelf ook 18 was geweest en jarenlang met een goddelijk lichaam op het strand had gelegen in de vage hoop daar een leuke jongen mee te vangen, en ja, het was een heerlijke tijd, maar dat ze er nu niet meer aan moest dénken. De Costa sfeer van zon, zee, strand en bars. De oudere man met zijn spaarzame haar zorgvuldig in de gel gezet en over zijn schedel geschoven kijkt met onzekere ogen naar het volmaakte gezicht van zijn indiase partner, een jonge local met een berg haar op het hoofd, waar zijn weldoener wel zes pruiken van kan laten maken, en de jongen lacht zijn verblindend witte tanden bloot. De smaak van goedkope cocktails met namen als ''sex on the beach''. Vroeger smaakte níks goedkoop, vond je álles lekker en interessant. De hitte van de late zon blijft onder de houten daken van de strandtenten hangen. En de blik valt op het donkere silhouet van een hond, roerloos op de grens van strand en water, vlijmscherp afgetekend tegen de inktzwarte hemel. En even daarvóór keek je naar de kronen van de hoge kokosnootpalmen op het eilandje voor de kust, waarvan het groen van de puntige bladeren aan de randen vervaagt naar roze om dan vervolgens helemaal te verdwijnen in de goud rode gloed van de ondergaande zon. En dande vele palmen op het strand, hoog en zwaar van de kokosnoten, die rijen dik over de hele lengte van het strand naar voren gebogen staan, als waren ze gedienstig om honden en mensen hun schaduw te geven. En zo hoorde Mariska zich toch nog tegen haar dochter zeggen: 'ja,Palolem was ook heel leuk' Bovendien, en dáár waren alledrie het dik over eens: het hotel waar ze in Goa een lange week hadden gezeten was absoluut het beste en ook nog eens 'waar voor je geld', zoals Gerben tevreden opmerkte.

En op weg naar het hotel waar Mariska en Dorothe hun Indiaavonturen in januari dit jaar begonnen liep Mariska langs de plek waar de tent stond van de familie van Ansi. Nu is daar de grond omgeploegd en klaar gemaakt voor de weg die erover komt. Ze kijkt opzij en ziet daar aan de overkant , tussen de zandbergen de kleine werktent van de vader, de vader zit in de opening en ziet haar. Hij roept en lacht en daar komen Ranesh en Gangareruit gelopen. Mariska gaat de tent binnen, opent haar laptop en laat dan aan de familie de foto's zien van de vakantie, verheugd roepen ze de namen Goa, en Kerala, dáár is de vader ook geweest en Mumbai. De moeder lacht bij de foto's van Tess en Mariska die spelen in het zwembad en klapt in haar handen bij de foto van Gerben en Mariska. En de grijns op Ranesh zijn gezicht wil niet meer wijken.En Mariska begrijpt:spel en liefde is van allen.