Bangalore.reismee.nl

ijsjes en t.v.'s

hallo lieve mensen,

op de valreep want morgenochtend ben ik alweer in Utrecht inshallah:

Marja, de ijsjeskoningin heeft 340 ijsjes geschonken vanochtend aande armenschool in Seegehalli waarIndra, Badam en Ramesh naar school gaan tot 10 april. 10 april begintde zomervakantie en per 1 juni, het nieuwe schooljaar,gaan onze kinderen naareenandere vestiging in Baterahalli, hunhuidige wijk! Zie foto's.Er zitten dus 340 kinderen op de school, kan je nagaan hoe klein en dun ze zijn, want Dorothé en ik dachten altijd 120 kinderen te zien ongeveer.

Ik werd begroetdoor de kinderen met een liedje en goodmorning madam, rechtop de hand aan het hoofd als in het leger. Er was toevallig de maandelijkse meeting aan de gang met alle juffen en paar meesters van alle governmentschools in de buurt (17 stuks), het zijngratis scholen voor de allerarmsten. Ze krijgen een gebouw, een juf, eenuniform, boeken en elke dag een maaltijd. Verder niets.Dus leermiddelen als dvd's, waar je weer tv en dvdspelervoor nodig hebt, horen erniet bij.Ook geen verf voor de lokalen, dus volgende keer heb ik afgesproken,gaan we alle klassen gezelligmaken met mooie kleuren verf! Ik heb beloofd volgende keer ook de andere 15 scholen te bezoeken (ik heb er nu 2 bezocht)en te inventariseren wat er allemaal nodig is en dan fondsen te zoeken in nederland. Van scholen in nederland zou ik bijvoorbeeld graag leerdvd's willen hebben voor de allerkleinsten, dat is een verzoek van Padmavati voorhaar school. Met dieren en plaatjes van hoe het in europese landen is. Ook wil ze graag foto's van klaslokalen in nederland, om er van te leren, hoe je het leuk kan inrichten. Ze zijn sinds een jaar bezig de armenscholen gezelliger te maken en de kinderen meer spelenderwijs te laten leren. Een enorme verbetering, zie foto's!

Stichting ANSI heeft een grote tv en dvd speler gedoneerd van de week en deze is in een prachtigeceremonie ingewijd met wierook enAUMof OHM gezang.Ik werd zelf ook geeerd met een doek om mijn schouders en loodzware bloemenkrans om mijn nek,haha, ik vond het wel geweldig, dacht Padmatavi te zien aan mijn gezicht, en dat was het ook. Wel wat genant, want ik zag er niet uit,ik was bekaf en bezweet, en ookniet goed gekleed, omdat ik geen idee had dat ze dit gingen doen. En natuurlijk was de journalist er ook weer en komt het in de krant.

De familie zit ondertussen ook achter de tv, en is dus in een jaar tijd van straatniveau naar middenklasse gegaan en ze zijn er dolgelukkig mee. We hebben nog lappen stof uit Rajastan laten kopen om nieuwe kleding van te laten maken voor Ansi en haar moeder. Ganga heeft al 5 jaar lang dezelfde jurk -rok met bloes- aan, goede kwaliteit! Alles is beter in Rajastan volgens onze familie en zo vind ik alles beter in Nederland haha. We zijn allemaal immigranten! En allemaal broertjes en zusjes van elkaar: ik werd gevraagd naar mijn God door een paar docenten. Wie eerbiedig je, vroegen ze. Dus ik vertelde hoe ik het zie: ik eerbiedig niemand, er is geen wie met een gezicht behalvewijzelf, de mensen,en god heeft geen gezicht. Daar waar we verschillen in onze gezichten zijn we allemaal broertjes en zusjes van elkaar, en jouw essentie, je meest wezenlijke echte eigen Zelfis mijn Zelfen dat is het Zelfde en Een en dat is God. Er werd geklapt en geknikt en het Namasté teken gemaakt (dat betekent: de God in mijgroet de God in jou)en iedere nieuwkomer moest het horen. Zo gewoon is religie in India, geweldig vind ik dat. Kan je je voorstellen dat iemand dat in nederland aan je vraagt? Heel intiem. Blote benen mag niet maar wel dit soort indringende vragen, want mijn eerdere antwoord dat ik geenspeciale religie aanhing, maar zowel de Koran, als de Bijbel als de Veda's lees en overal hetzelfde in lees, werd wel interessant gevonden maar niet bevredigend. Ze wilden mijn God leren kennen. Prachtig. Ik ben ongelooflijk veel van India en de mensen hier gaan houden. En van de honden natuurlijk, de honden niet te vergeten.

Alles waar ik me hier ooit dood aan ergerde en wat ik liegen en draaien enincompetentie noemde heb ik ingezien dat het allemaal niet waar is, dat ik zelf lieg en draai en luier en incompetent ben en dat werkelijk ieder-een hier zijn uiterste best doet om me te helpen. Dus ook de boerende in zijn oor wroetende directeur van de school is zeer van goede wil, en toen ik, van zijn school afkomend, door hem en Padmavati werd uitgezwaaid heb ik dan ook volmondig: Ja, dat ga ik zeker doen! geantwoord op zijn uitnodiging de volgende keer bij hem thuis te komen eten.

Dáááááááág lieve mensen uit India, lieve hondjes, prachtige olifanten, stinkende auto's, stoffige wegen, vuilnishopen, wonderschone bloesems, tranentrekkend eten, Krishna en andere goden, kleinebacterietjes, heilige armoede, lieve harten, dáááág , namasté en tot ziens inshAllah!!

Reacties

Reacties

Dorothe

Daaaaaag lieve vrouw uit Nederland. Namaste, goeie reis, tot morgen.

Gerben

hi schat, fantastisch allemaal en zie je morgen

Tess

Klinkt heel gaaf.. moet toegeven dat ik mn interesse verloor toen het over jou voodoo geloof ging en niet meer verder heb gelezen maar dat van de ijsjes enzo en tv met wierook klinkt erg leuk

Marja

Welkom thuis in het Utrechtse Mariska !
Wat een verhalen, foto's en prachtige werken en dat allemaal in tien dagen...
Nanga brasa.

Jeannette

Lieve Maris, ik zie nu pas dat je weer in bij de familie bent geweest! wat waanzinnig gaaf om te lezen dat ze nu zelfs in een "echt" huis wonen, tv hebben en dat het ze zo goed gaat. Echt geweldig. Is het in het oude dorp of ergens anders? Ik bel jullie binnenkort op om af te spreken en weer bij te kletsen, want het is veel te lang geleden, he?!. Hier gaat het wel oke, nog steeds met ups en downs, maar wel rustiger. Ik bel je, liefs ook aan Do en Cato van Jeannette en de mannen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!