Bangalore.reismee.nl

Het dak op!

Hallo lieve lezers,

weer een paar waar gebeurde verhaaltjes van mariska van der willigen, dorothe peters en cato hom. Lokatie: Seegehalli, een wijk in Bangalare Noord-Oost, India. Ze spelen zich deze week af in het dental hospital waar Mariska al weken bezig is met een behandeling voor een ontstoken kies, in het onderzoekscentrum Scalene waar behalve Dorothe ook een Amerikaanse hond elke dag in de Cytotron ligt- de cytotron is een apparaat dat een electro magnetisch veld uitzendt waar lichaamscellen op reageren met celvernieuwing of -in geval van kankercellen- juist met apoptose (zelfdoding van de zieke cel).En ze spelen zich af in de slums en bij de familie van Ansi, waar Cato met de kinderen voetbalt en rondloopt met Arjun, de baby.

Tijdens een bezoek aan de slum op een paar honderd meter afstand van onze woning, gebaart een vrouw met een kind op haar heup, dat we mee moeten lopen. Haar dak lekt. Dorothe gaat mee om de boel te inspecteren en komt geshockeerd terug: het is een hut van niks met touwtjes en plankjes gebouwd en geen goed zeil over het geheel, dus het water van de monsoons -het regenseizoen begint hier in juni- loopt ongehinderd naar binnen. In de kranten lazen we al van de gevolgen van de laatste wolkbreuk: tweehonderd gezinnen in het lager gelegen centrum getroffen door overlopende riolen, we zagen foto's van door het vieze water wadende mensen in hun huiskamer en Mariska zou later die week tijdens zo'n stortbui in de tuktuk net op weg zijn naar het centrum. Zo kon ze uit de eerste hand kennis maken met de wegen die in kolkende beken veranderen, heel gevaarlijk daar waar de weg open ligt: mensen die op de stoep of langs de kant van de weg lopen verdwijnen in de vele manshoge gaten waar je normaal netjes omheen loopt - tenzij je blind bent, dan heb je hier ook een groot probleem- en worden ondergronds meegesleurd. In Bangalore zijn ze al weken op zoek naar het laatste vermiste slachtoffer, een jongetje van 6.

Dorothe kent de vrouw van het lekkende dak van haar ochtendwandelingen, de vrouw gaf haar altijd een kopje thee.
Een paar dagen later zijn we terug met een nieuw dakzeil, door John voor ons gekocht. John, de inmiddels in ongenade gevallen tuktukchauffeur- want hij blijkt geen één keer tijdens de maanden van onze afwezigheid naar de familie te zijn geweest om ze te helpen, ondanks het geld dat hij daar vooraf voor kreeg. ''yes, family very good, loog hij telkenmale opgewekt als Mariska hem opbelde vanuit Nederland''- kocht het zeil ergens voor 850 roepie, ofwel 13 euro, een vermogen voor de vrouw die haar kostje voor man en kinderen bijeen scharrelt met bedelen in de stad. En zo breidt Stichting ANSI zich langzaam maar zeker uit.

Terwijl Do het zeil aflevert zit Cato met Mariska in de tuktuk. Tientallen kinderen storten zich op het vehikel, hangen aan het dak, bekloppen het roestige ijzer en een oude vrouw die Do eerder met affectie heeft omarmd, stort zich op Cato als ze door heeft dat Cato Do's dochter is: '' your baby, your baby, roept ze en lacht het rood glimmende spuug bloot. Cato slaat wild om zich heen en roept no no, de oude vrouw taait teleurgesteld af. Later zou Cato zeggen nooit meer die slum in te gaan met dat gekke wijf, en die gestoorde moeder die dit soort idiote mensen leuk vindt!

De volgende dag gaat Dorothe naar Scalene voor haar dagelijkse behandeling, als dr. Kunmar, de baas van het centrum de televisie aandoet en al het personeel en de gasten -de patienten heten hier gasten- voor de tv roept met de woorden: ''het begint!'' Tot haar verbijstering ziet ze de amerikaanse vrouw die haar hond in Scalene laat behandelen (!) in de tv studio zitten met dr. Kunmar. En ze hoort de presentator zeggen: '' dames en heren, we hebben een primeur van een hond die voor kanker behandeld wordt in een revolutionair apparaat, uitgevonden door de geniale dr. Kunmar! Dr. Kunmar zit er glimmend bij in zijn mooie pak en ook de de amerikaanse heeft zich voor de gelegenheid in een schitterende sari uitgedost. Als de behandelend arts van Dorothe de presentator hoort suggereren dat er meer honden behandeld zullen gaan worden, protesteert hij tegen zijn dreigende status van dierenarts door vragend gebarend naar dr. Kunmar te kijken. Deze mompelt sussend nog even door te kijken: in het volgende intervieuw wordt duidelijk dat het een eenmalige experimentele behandeling is van een hond die door haar baasje innig bemind en node gemist kan worden. Dorothe kan de kermis niet meer aan zien en verdwijnt weer in de cytotron.

Mariska is inmiddels voor het abces in de kaak -''u heeft een dubbel probleem: tandvleesontsteking en wortelontsteking- al minstens zeven keer heen en weer geweest en vele uren met verbijstering de gang van zaken in het ziekenhuis aanschouwt. Het is erg goedkoop , voor 20 Euro heeft ze vele bezoekjes, plus foto's, plus een wortelkanaalbehandeling achter de rug- en de behandeling heeft geholpen, want het abces is bijna helemaal weg. Maar er gebeuren vreemde dingen in het ziekenhuis: zo moeten de patienten hun schoenen uit doen en de artsen niet. De vloeren zijn smerig, en Mariska zag één keer in de vroege ochtend schoonmakers die met een gore bos haar de vloer van links naar rechts slaan (!), in plaats van lekker met een emmer sop goed schrobben en dweilen. Na deze '''aaibeurt'' zag ze nog vele vieze dingetjes op de grond. Uit angst naast een zere kies ook nog een abces aan de voet op te lopen, weigerde Mariska verder nog haar slippers uit te doen. Vóórdat één van de vele dokters of studenten haar in de mond kijkt, spoelt de tandarts het materiaal even af onder de kraan. Mariska heeft wel een sterilisatiekamer gezien, maar daar was het angstwekkend rustig. De naalden zijn wel goed, want worden maar één keer gebruikt. En ze heeft alle vertrouwen in haar behandelend tandarts die rap en kundig toch maar het helingsproces in werking heeft gezet met zijn wortelkanaalbehandelingen en onverstaanbaar engels. Nu nog een kroon en dan klaar, 2 weken moet genoeg zijn.

Cato wil elke dag naar de familie, ze is dol op de baby, die ook dol op haar is, want hij vleit zijn hoofdje tegen haar schouder als ze hem oppakt en kijkt ook niet vreemd op, zoals wanneer wij hem oppakken: dan zijn zijn ogen groot en wild opengesperd, ''wat gebeurt er nu'' lijkt hij te denken. Bernard gaat binnenkort weer naar nederland terug en heeft voor de familie vele potten proteinen en vitamines achter gelaten. De kinderen kregen een zak roepies en de vader verkocht een beeld aan Jeanet.

Inmiddels gaan er 3 kinderen van het gezin naar school in hun nieuwe blauw met witte uniformen. Er horen zwarte kousen in zwarte schoenen bij. De meidjes met een bandje en gesp, de jongens veterschoenen (lees: lompe dozen, goed voor een nonnenvoet). Als Doro op een ochtend tijdens haar vaste wandeling de kinderen even een handje gaat helpen, ziet ze aan de schoenen van Ranesh dikke losse knopen zitten. Doe het maar beter vast, gebaart ze, ''strik je veters even goed''. Maar er gebeurde niks: we hadden geen benul dat ze nog nooit een veter vast gemaakt hadden. En dus was er na schooltijd een mooie taak voor Cato weggelegd: strikles geven aan de hele familie. Fatti bleek de snelste leerling. En na een half uurtje kon de hele familie het.

We zijn weer druk met het zoeken naar een andere woning voor onze familie, want de situatie met de huisbaas is onhoudbaar geworden. Willen we een bankrekening openen voor Kashar,dan hebben we de medewerking nodig van de huisbaas. Mariska is helemaal gaar geworden van de onbegrijpelijke burocratie in India, die het dus totaal onmogelijk maakt om voor een arme sloeber een bankrekening te openen of een huisje te huren. Dat het tot nu toe nog allemaal redelijk gelukt is, lijkt een wonder. Ze is vandaag door een vriendelijke bankmanager welwillend geholpen, maar aangezien de medewerking van de huisbaas nodig is, en deze weigert mee te werken, liep het toch weer op niets uit.

Maandag hebben we een officiele dag op de armen school (govermentschool). Stichting ANSI heeft 350 boeken gedoneerd en leitjes. Dus is er een overhandiging aan de directeur en een foto enzovoort. We gaan op verzoek van de schoolook een presentatie geven over Nederland met foto's. Dus wordt vervolgd!

Liefs, Do, Cato en Maris

ineke

dank voor het uitvoerige verslag! wat een andere wereld, waarin jullie leven...! wat vreselijk van John te lezen! die vertrouwden jullie toch echt! corruptie all over the place...all over the coutry..vrees ik....maar gelukkig ook zoveel goeie berichten....wat fijn dat cato en het babytje zo'n special band hebben en dat cato hem zo zoveel liefde kan geven....daar groeit ie ook heel gezond van....wat een gedoe met je kies, maris....niet leuk! ik hoop dat het nu allemaal voorbij is bijna...je hebt wel weer interessante ervaringen opgedaan...:-) nogmaals succes met het vinden van een nieuw huis! en do, lig maar lekker in/onder dat apparaat en denk maar dat die hond in een vorig leven boeddha was ....en dat je op zijn plek nu ligt...en ik zou nog fot's over nederland opsturen...helemaal vergeten....ze komen eraan via jouw mail, maris.
liefs en kus voor allemaal!

Li

Lieve meiden,
wat een gave verhalen zeg!
Maris, hou vol en met frisse moed die mensen shiften. All but love baby!
cato; ik zie die foto's van dat mannetje en mijn hart smelt! Wat een gaaf kereltje zeg! Zo een wil ik er ook wel. die ogen zijn echt fantastisch.
Wat goed die boeken en leitjes. Wat een goede besteding zeg.
Ik hou heel erg veel van honden, dus ik begrijp die vrouw zo goed.
fijn Cato dat je het leuk hebt daar en dat je het gevoel hebt dat je jezelf daar nuttig kunt maken. (eindelijk veel voetballen)

Ik heb gister een beslissing genomen; ik ga door Mongolie heen trekken. de hele maand oktober. Ik vertrek met de Trans-Syberische Express door Rusland naar Mongolie en ga daar rondtrekken en bij mensen in hun 'ger' slapen. Aangezien het een nomaden-volk is, zjin die huizen (=ger) tenten.
Ik ga alleen en heb er enorm zin in.

do: magnetron-ze! alleen maar roze-blaadje voor de lever van mijn vriendin..... liefs van mijXXXXXXXXXXXX

ben heel dicht bij jullie en loop door de straten met je mee.
X

Li

maris; gedoe met kiezen en tanten betekent dat je bezig bent met transformatie in dit leven.

kus!

ineke

heb net in partijen van vier en drie dertien fot's gezonden, maris. hoop dat ik je box niet verstop....

li, wat goed, die tocht door mongolie,,,is al heel lang een oude wens van me...:-)

liefs!

tante Thea

Wij blijven vanuit Brugge jullie belevenissen volgen. Vaak verwonderend en nauwelijks te vatten in die andere cultuur en leefomstandigheden. Maar de helft van jullie verblijf zit er al weer op. De tijd gaat korten. Wij hopen op een goed resultaat voor Dorothé. Laat alles wat niet in je hoort daar maar achter. We blijven in spanning wat Cato ons straks allemaal te vertellen heeft over haar belevenissen.
En een beetje warmte van daar mogen jullie meebrengen. Wij wensen jullie alle goeds in dat verre land. Veel groeten en liefs, tante Thea.

Annegreet

Hallo daar in het warme, toch ook natte India.

Ik kijk er elke keer naar uit om van jullie te lezen.. Zo'n mooi uitgebreid verhaal.

Cato, we denken erg veel aan je in de klas, want er wordt flink actie gevoerd voor jullie stichting..

Alle 4e klassers hebben gister op ons schoolplein op verschillende manieren geld opgehaald. Ro had een blikken/gooi spel, Elmo/Jesse/Bas hadden een dartspel, Marieke/Puck/Louisa hadden de drie-broeken-aanelkaar-race, Merel en Moira verkochten zelfgemaakte frustsels, ValenTijn rode besjes, Gyulan/Misha/Minne/Jord hadden een flipperapparaat en grijpmachine staan, Imme/Daan/Marthe/Olivia deden een smaaktest en Teun/Nathan/Hidde/Sam/Vanlentijn vS waren een levende fruitmachine.

Mede door heitje voor karweitje hadden we al een flink bedrag opgehaald. Door onze spelletjesmiddag is dat bedrag gegroeid. De kinderen gaan nog door met geld sprokkelen, we hebben nog statiegeldflessen-acties en dan hoor je van ons hoeveel het precies geworden is.. Beetje spanning is wel leuk :D

We wensen jullie allemaal nog veel plezier met elkaar, succes bij de tandarts voor Maris en succes bij de specialist voor Do. Toot, geniet van die mooie ogen van dat lieverdje!

Tot over een poosje!!

cato voor de klas

oh wat cool
een levende fruit machine? haha
het gaat hier supergoed
en de armen kunnen het geld goed gebruiken
hebben jullie al gezien hoe de kids er uit zien in hun mooie nieuwe uniformen! maandag gaan we naar de school van ons gezinnetje en dan ga ik vertellen over jullie
kunnen jullie een klasse foto sturen?
op mijn mail?
dat weet merel wel
cato

Teun

De levende fruitmachine(en de rest) het is een super plan

mariska voor de school van Cato

superbedankt klasgenoten en juf van Cato: het is heel fijn voor de kinderen hier dat er door zoveel nederlandse kinderen aan ze gedacht wordt. En ook voor ons: dan hoeven we het niet meer alleen te doen! echt gaaf wat jullie hebben gedaan en we zullen veel foto's en verhalen sturen van wat we gekocht hebben voor de school hier. Naast boeken en leitjes denken we ook aan kleurpotloden en pennen e.d. misschien hebben jullie ook nog een goed idee en we zullen het ook aan de kinderen en schooljuffen hier zelf vragen wat ze nog meer nodig hebben. liefs van mariska (vriendin van de moeder van Cato)

bernard&jeannette&boris&victor

Lieve alle 3,

Inmiddels zijn we weer goed aangekomen in NL, heerlijk hier en fijn om weer thuis te zijn, maar wel met ons hoofd nog vol van India.

Eenmaal thuis deden we vol verwachting onze koffer open om de beelden van Ansi eruit te pakken, maar wat bleek... ALLES aan gruzelementen! Werkelijk helemaal NIETS van over! We hadden alles goed ingepakt, maar misschien kunnen deze holle beelden niet tegen de druk in de laadruimte. Het zag eruit of ze waren ontploft?! Misschien dat jullie aan bubbeltjes plastic kunnen komen en daar alles kunnen inpakken? Het zou zonde zijn als ook jullie beelden stuk gaan.

Mocht je nog ruimte in je koffer hebben, Maris, dan wil ik graag TWEE OLIFANTEN BESTELLEN. Laat maar horen of dit kan.

We missen jullie wel hoor en we zien er naar uit om jullie in NL weer te zien.

De terugreis was erg zwaar voor Bernard, want hij had veel pijn. Eenmaal thuis gaat het weer iets beter.

Liefs, B&J&B&V