Bangalore.reismee.nl

Dorothé's ervaring met de cytotron in Leiden

'Bent u die mevrouw die de Cytotron 'de geluksmachine' noemde op het weblog?' vraagt de verpleegkundige bij mijn binnenkomst in het nieuwe Leidse cytotroncentrum. ‘Uh ..oh ja, ja, dat ben ik' zeg ik verrast. Ja, de geluksmachine mijmer ik en mijn gedachten gaan terug naar de Cytotron in Bangalore, India. De lieve mensen in het behandelcentrum, de zaal waar 5 machines gezellig naast elkaar staan en we elkaars blote voeten zien die uit de machine steken, terwijl we daar lekker liggen. Bruine elegante Indiase voeten, witte westerse voeten van een iets groter formaat, alles gezellig bij elkaar. De verpleegsters die je een aai over je bol geven, de dokter die zingend langs loopt. En nu dan hier in Leiden, de tocht door Leiden naar een kantorenterrein, de auto parkeren en dan ligt daar het Leidse behandelcentrum met de geluksmachine. Mooie glazen deuren die zich automatisch openen bij binnenkomst . Ah ja! Wit geschilderde ruimtes, een aangename wachtkamer met senseo en waterkoker, een pot koekjes en tijdschriften op een lange modere tafel, de balie met daarachter vriendelijk lachende mensen die bij mijn binnenkomst er gelijk achter vandaan komen om me te verwelkomen. Een wachtruimte met bankjes met vrolijke kussens, het ruikt naar nieuw. En daar staan ze dan:goud gekleurde Cytotrons, in elke ruimte één. Zelfs de cytotron ziet er luxer uit dan het exemplaar in India. Door een zijraampje kan ik ze zien staan. Uiteen machine steken benen gehuld in een jogging broekmet zwarte sokken aan de voeten gestoken. Na deze man ben ik aan de beurt. Ik ga in de wachtkamer zitten en maak kennis met een vriend van de meneer die behandeld wordt. Hij vertelt: 'ik ben net terug van vakantie en ik heb mijn vriend dus 14 dagen niet gezien, hij ziet er echt een stuk beter uit'. Aha, goed nieuws om enthousiast weer aan een behandeling van 28 dagen te beginnen, de reis van Utrecht naar Leiden te ondernemen voor elke dag 1 uur behandeling ''geluksmachine''.

Elke dag vergezelt iemand mij om me te rijden en om mee te praten. Het is ontzettend fijn om het samen te doen, elke dag 2 keer 3 kwartier bijkletsen met vrienden en familie in de auto. Drie broers van me komen uit de achterhoek en Amsterdam om met hun zus mee te gaan naar Leiden. Kopje thee erbij, boterhammetje en peertjes uit de boomgaard van een lieve vriendin uit Acquoy. Soms rijden we na de behandeling door naar het strand in Katwijk voor een haring en een wandelingetje.

'Daar gaat u dan, uw eerste keer in Leiden' hoor ik de lieve verpleegster zeggen en ik word door haar de machine ingezoefd. Tot mijn verbazing is er intercom contact tijdens de behandeling. Èn een camera! En ik lig alleen in het kamertje waar één cytotron staat. Ik denk even aan het zaaltje in Bangalore waar we zelfs wel eens yoga hebben gekregen van een verpleegster terwijl er een patient behandeld werd. Ik glimlach en vind het allemaal goed. 'Wat wilt u, dat ik om het kwartier u waarschuw hoever de tijd is, of wilt u met rust gelaten worden?' 'Laat me maar lekker soesen, ik merk het wel wanneer het uur voorbij is' antwoord ik. De machine gaat aan, het constante geluid is vergelijkbaar met een airco, maar dan het vertrouwde geluksgeluid van de Cytotron, alsof er vogeltjes fluiten , mmmmmpiep mmmmmmpiep mmmmmpiep. Ik glij weg in visualisaties over slinkende kankercellen, zwarte bolletjes, met glazen omhulsels die ik moet rollen om ze dan langzaam te zien afbrokkelen. Ik roep mijn imuunsysteem op om actief te worden, kom op, werk aan de winkel.

Zowel in Bangalore als in Leiden is het contact met mede patienten intens,. Er is geen tijd te verliezen, geen gelul over onbelangrijke zaken. Recht op het doel af, wie ben je, wat drijft je?

Er wordt ook een jong meisje behandeld, ze wordt binnen gebracht en heeft zichtbaarveel pijn, een groepje mensen draagt haar heel voorzichtig uit de ambulance, maar ze kermt het uit. Sorry, zegt een grote man, die haar hoofd ondersteunt, dat ik je pijn doe. Ik krimp in elkaar en zie het kleine magere lichaampje in het witte laken. Waarom? flitst door mijn hoofd, maar dat is de domste vraag die ik mezelf kan stellen, het antwoord zal nog dwazer zijn. De volgende dagen wordt het meisje twee maal per dag behandeld om haar pijn te verzachten, en ik zie gebeuren hoe zezonder pijn uit de ambulance getild kanworden,vredig kijkt zeom zich heen. Ook de mensen die haar omringen zijn geruster. Lieve kind dank je wel.

Na een week steken er uit de andere cytotron 2 voeten gehuld in zwate panty kousjes. Later zal deze mevrouw me vertellen hoe verbijsterend het is om na ongeveer 14 dagen van de behandelingen te merken dat haar lichaam weer wat op gang komt: 'Ik heb weer oorsmeer, ik transpireer weer, ben sinds tijden weer normaal naar de w.c. geweest, mijn darmen gaan weer werken.'

Na zo'n 3 weken begin ik me beter te voelen, mijn energie neemt toe, en ik heb zelfs zin om zélf naar Leiden te rijden en doe dat ook een paar keer, in goed gezelschap. En ik ga een paar keer na de behandelingen naar Katwijk naar het strand.

Ook ontmoet ik een echtpaar waarvan de vrouw behandeld gaat worden, we praten met elkaar over hoe intens het leven is geworden als de dood in beeld komt. Het beleven van mooie momenten met elkaar, met de kinderen, met familie en vrienden, we wisselen gdichten uit, tippen elkaar over inspirerende boeken, zo ook met een mevrouw uit Zeeland en met de staf.

Boeken die me ontzettend inspireren op het moment zijn: 'Samen sterk bij kanker' van Henk Fransen, de boeken van Simonton, en het 'Tibetaanse boek over leven en sterven' van Sogyal Rinpoche.

Ik dank alle lieve mensen van het Cytotroncentrum In Leiden voor het warme en hartelijke contact. In het boek 'Wijsheid uit India, 365 dagen, staat op de eerste pagina een tekst van Krishnamurti: 'je bevrijden van het bekende heet sterven - dan pas leef je écht'. Dank jullie wel.

Liefs van Dorothé

Reacties

Reacties

Sabine

Lieve Dorothe
wat goed weer zon actueel verhaal van jou te lezen!
De voeten en de mensen erachter vind ik een heel mooi beeld! en de krishnamurti spreuk - echt raak voor mij! .. het zjn de kleine momenten ook, wanneer mijn tranen komen terwijl ik besef hoe ik blijf hangen aan het verleden ...
verheug me op het volgende telefoontje met jou
Heel veel liefs
Sabine

Marja

Mooi verteld Dorothé. Openhartig, direct, eerlijk en bemoedigend. Dank voor het delen; ik voel me dan een gelukvogel.

Een creativiteitskaartje voor jou: "Eeuwige Liefde" Ga door de duisternis en liefde is je toekomst.

Warme knuffel, Marja

talma Joachimsthal

Mooooooooooooooooooooooooi om te lezen, ik hoor je stem en zie je gezicht erbij, dan is het nog leuker!

xxx dikke knuffel xxx

pieternel

geweldig als ik dit lees ik wist niet dat er zoveel sterke mensen zijn met zoveel wil en levenslust ik hoop je eens een keer bij mijn vriendin mariska te ontmoeten groetjes uit zeeland pieternel

Marjo

ik ben zooo dol op jou en ook heel trots! x

Charlotte uit Zeeland

28 dagen op weg in de cytotron heeft veel goeds opgeleverd, waaronder de ontmoeting met jou....
veel waardevolle momenten gehaald uit ons gesprek en op de moeilijke momenten mijn gedachten via jouw weblog laten wegzakken naar de oorsprong van de cytoron...het mooie india zoals jij het omschreef. Tot mails ..we houden contact...de mevrouw uit zeeland.
En ieder woord wat hier staat kan ik van harte onderschrijven.

Xander

Wat een prachtig verhaal Dorothé. Heeel veel liefs vanuit een kantoortuin in Zeist met een prachtig zonnetje door de ramen.

frans

Lieve Dorothe Een spannende film van wel 28 dagen lang zie ik als jouw inspirerende zinnen over mijn scherm dansen en krijg ik weer de energie terug die ik net even verbruikt heb bij mijn knuffelsessie met Toos.
Nu ze na zoveel dagen kamperen weer lekker in haar thuisbedje was gekropen met een warme kruik nemen we daar elke dag even de tijd voor.
Geleerd uit het fantastische boek "Samen sterk bij kanker"wat jij aan Quress Leiden had geschonken, proberen we elke dag even dicht bij elkaar te ervaren wat echt belangrijk is in ons leven.
Met Mark,Linda, Bart, Marieke en Stijn geweldig weekend Leiden gehad kijken we nu verlangend uit naar weerzien met jou zoals beloofd. Mailje volgt z.s.m.
Heel veel warme groeten en dank voor prachtig verhaal. Toos en Frans.

ilse

nu er vandaag naar 28 dagen in ons leven juist een mensje bij is gekomen realiseer ik mij dat er een hele andere cyclus van 28 dagen een grote rol heeft gespeeld in jouw levenleven lieve Dorothe! ik bewonder je om je moed en kracht en het uitspreken van alles wat je deelt met iedereen die nu zo om je heen staan mag en waar ik er gelukkig op zijn tijd ook een van mag / kan zijn, lieve groeten Ilse

Jan Willem

Wat een prachtig verhaal, Dorothé! Ik zal dit verhaal ook doorgeven aan anderen die Kanker hebben. Het is zo bemoedigend. Er is leven voor de dood!

Liefs JW

je nicht thea verhagen uit schijndel

Hoi Dorothe wat een mooi verhaal wat heb je toch veel mee gemaakt en nog zo spontaan ik thea had van maria mijn zus het kaartje gelezen en wilde graag antwoorden we willen wel op de hoogte blijven wij wensen je veel gezondheid en geluk in de toekomst de groetjes uit Schijndel

Ans van Roosmalen Peters.

Hallo Dorethe,

Ja precies, ik had ook het kaartje gelezen van Maria, en ben meteen aan het lezen geslagen. Een mooi verhaal waarin ik je zeker zal blijven volgen, Knap van jullie wat jullie doen voor die mensen daar, wij wensen jullie heel veel succes met alles en natuurlijk als allereerste het allerbeste voor jou!!!

Liefs Ans en Arie uit Schijndel!!!!

aan mijn lieve nichtjes uit schijndel

Dank jullie wel voor de lieve reactie, dorothe

netta

Hallo Dorothé,

Wat een inspirerende verhalen. Ik ben niet voor niets op je site terecht gekomen maar met een reden. Ik zou je heel graag persoonlijk willen spreken/ mailen over je behandeling in leiden, maar dan over de privé mail. Ik kan me voorstellen dat je wordt overladen met dit soort vragen, maar hoop echt iets van je te horen.
Wellicht lezen andere mensen dit die in Leiden zijn geweest en die ook willen of kunnen reageren?

Groeten,
Netta uit Haarlem
netje_74@live.nl

rudy bouma

Dag Dorothe, als journalist van het tv-programma NOVA zou ik graag met jou (en anderen met ervaring met de Cytotron) in contact komen. Zou je je contactgegevens kunnen mailen naar rudy.bouma@novatv.nl ?
mvg Rudy

Leiden Lokaal

Beste Dorothe,

Ik zou graag met je in contact komen voor de nieuwssite leidenlokaal.nl. Wij schrijven momenteel een artikel over Quress en zijn benieuwd naar mensen die de Cytotron hebben ervaren. Zou je contact met ons kunnen opnemen via leidenlokaalnieuws@gmail.com?

Mvg,

Team Leiden Lokaal

Ans van Roosmalen Peters

Dag Dorothe,

Ik stuur je gewoon effe een lieve groet vanuit Schijndel, met hele goede wensen voor het nieuwe jaar, en een hele grote knuffel !!

Liefs Ans

magda broers (gravingen)

Lieve Dorothé.

Ik denk vaak aan je en wens je veel sterkte.
Bedankt voor je fijne verhaal, zo eerlijk,ik leer van jou.
Veel kracht toegewenst.
Liefs Magda

Maria

Hoi Dorothe,
Ik denk vaak aan je en ben heel erg benieuwd hoe het nu met je gaat, heb je verhalen al heel vaak gelezen,en heb daarom veel bewondering voor je hoe je dit allemaal beleeft en meemaakt. Ik kan nog heel veel van je leren. heel veel lieve groeten van ons allemaal uit Schijndel.

aanmijn nichten en familie uit schijndel

he, weer een bericht van jullie, echt leuk, bedankt. lieve groet, dorothe

Nesen-Peters Agathe en Jemp uit Luxemburg

Hallo Dorothe
Harrie is bij ons in Luxemburg geweest en heeft ons van je verhalen verteld. Ik heb met heel veel aandacht gelezen en genoten, en ik heb heel veel bewondering voor je hoe je dit allemaal meemaakt. Wij hoopen dat je heel veel sterkte opbrengt en wij noch vaak van elkaar hooren. Hoopen dat het jou goed gaat en wij wensen jou noch veel sterkte en kracht.
Heel lieve en veele Groetjes van je nicht Agathe en man Jemp uit Luxemburg

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!